Vraag & Antwoord: Botgezondheid

Ik heb gehoord dat koffiedrinken de kans op heupfracturen verhoogt. Klopt dit?

Nee, uit de huidig beschikbare onderzoeken blijkt geen significant verband tussen het drinken van koffie en de gezondheid van botten. Wel weten we dat veel factoren, zoals een lage inname van calcium en vitamine D, beperkte blootstelling aan zonlicht en weinig lichaamsbeweging, invloed kunnen hebben op de kans op botbreuken (IOF).

Moeten vrouwen ten opzichte van mannen hun koffieconsumptie beperken om gezonde botten te houden?

Er is momenteel geen overtuigend bewijs dat vrouwen voorzichtiger moeten zijn met koffie dan mannen (Heaney, 2002, Liu, 2012, LI en Xu, 2013, Sheng, 2013, Lee, 2014). Zwangere vrouwen wordt geadviseerd hun totale cafeïne-inname vanuit alle bronnen te beperken tot 200 mg per dag. Een kopje koffie bevat gemiddeld zo'n 85 mg cafeïne.

Heeft de zetmethode van koffie gevolgen voor de kans op botbreuken?

Uit geen enkel onderzoek blijkt dat de verschillende zetmethodes effect hebben op de kans op botbreuken.

Hoe zit het met het drinken van koffie waaraan melk is toegevoegd?

Calcium en vitamine D zijn belangrijke bouwstenen voor de botstructuur. Melk en zuivelproducten zijn een belangrijke bron van calcium in het voedingspatroon. De Europese voedingsnorm voor calcium bedraagt 800 mg per dag en melk bevat 122 mg calcium per 100 ml. Een paar kopjes koffie met melk leveren een bijdrage aan de calciuminname.

Is er een aanbevolen hoeveelheid koffie om de kans op heupfracturen te beperken?

De meeste beschikbare rapporten onderschrijven geen significant verband tussen het drinken van koffie en de gezondheid van botten ( Heaney, 2002, Liu, 2012, LI en Xu, 2013, Sheng, 2013, Lee, 2014). Een gematigde koffieconsumptie van drie tot vijf kopjes per dag sluit echter goed aan op een gezond, evenwichtig voedingspatroon en een actieve levensstijl.

Is er een verschil tussen gewone koffie en cafeïnevrije koffie?

Er is geen overtuigend bewijs voor een verband tussen koffiedrinken en een verhoogd risico op problemen met de gezondheid van botten, en geen enkel onderzoek wijst op een verschil tussen koffie met of zonder cafeïne (Heaney, 2002, Liu, 2012, LI en Xu, 2013, Sheng, 2013Lee, 2014).