| Sporters houden van cafeïne |
|
|
|
7 juli 2010 - Of het nu gaat om topsport of recreatieve beweging: cafeïne heeft een gunstig effect op de prestaties als iemand tot het uiterste wil gaan. Dat stelt prof. Fred Brouns, hoogleraar innovatie gezonde voeding aan de Universiteit Maastricht.
'Cafeïne stimuleert het centrale zenuwstelsel, waardoor je scherper en alerter bent en meer kracht kunt "leveren", vertelt Brouns. 'Voor het prestatiebevorderende effect van cafeïne geldt een optimale hoeveelheid van 2 à 2,5 mg per kg lichaamsgewicht. Dit komt ongeveer overeen met de hoeveelheid cafeïne in 2 à 3 koppen koffie'. Dehydratie Volgens Brouns hoeven sporters niet bang te zijn voor een negatief effect op de vochtbalans. Brouns: 'Cafeïne zelf bevordert weliswaar de ontwatering via de nieren. Maar cafeïne bevattende dranken als koffie en energiedranken leveren ook vocht. Van dehydratie tijdens sport is daardoor geen sprake, temeer ook omdat de urine productie tijdens inspanning ook nog wordt geremd, zo hebben we in het verleden in onderzoek aangetoond'. “Meer is beter” gaat niet op Sporters profiteren het meest van het gunstige effect als ze drie kwartier tot een half uur voor de inspanning - en bij duursport voor de finish - cafeïne tot zich nemen. ‘Veel sporters gebruiken cafeïne ter prestatievordering, meestal in de vorm van energiedrank of koffie’, vertelt Brouns. ‘Maar meer cafeïne dan 2-2,5 mg/kg lichaamsgewicht is niet vanzelfsprekend beter. Een hogere dosis cafeïne zorgt wel voor een sterkere prikkel van het centrale zenuwstelsel, maar zal negatieve effecten kunnen hebben op het maken van de juiste keuzes. Je bent dan zo "impulsief" dat je te snel een beslissing neemt. Dat vergroot de kans op foute beslissingen. Dat kan vooral van belang zijn in sport situaties waarbij je in complexe situaties moet beslissen wat te doen. Voorbeelden daarvan zijn vrijwel alle balsporten, maar ook het kiezen van het juiste moment om te demarreren uit het peloton.' Lees hier meer over koffie en sport. Meer informatie over koffie en vochtbalans staat hier. |
NIEUWS
| Koffieconsumptie verkleint de kans op jicht |
|
2 september 2010 – Langdurige koffieconsumptie is geassocieerd met een kleinere kans op jicht bij vrouwen. Dat is de conclusie van een recente studie onder ruim 89.000 Amerikaanse vrouwen die 26 jaar lang zijn gevolgd. |
|
| Lees meer... |
| Campagne 'Word geen slaaprijder' van start |
| 9 juli 2010 - Net als voorgaande jaren, is ook deze zomer de campagne ‘Word geen slaaprijder’ weer van start gegaan. De campagne is een initiatief van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en heeft als doel om verkeersongevallen als gevolg van vermoeidheid te voorkomen. Via onder andere ‘mottoborden’ langs de weg en de website www.wordgeenslaaprijder.nl worden aan automobilisten en beroepschauffeurs belangrijke tips gegeven om uitgerust de weg op te gaan. Ook koffie wordt genoemd als middel om vermoeidheid tegen te gaan. | |
| Lees meer... |

