Home
Koffie en...vocht Afdrukken E-mail


Koffiedrinken telt gewoon mee bij de inname van de aanbevolen 1,5 a 2 liter vocht per dag. Ook tijdens warme dagen tellen de kopjes koffie mee om de vochtbalans op peil te houden.

Voldoende vochtinname is belangrijk voor een goede gezondheid. Elk kopje koffie draagt bij aan de dagelijkse vochtbehoefte. Het Voedingscentrum onderschrijft dit.

Meer over koffie en...vocht

Volwassenen worden geadviseerd per dag 1,5 tot 2 liter dranken (inclusief melk) te consumeren (Voedingscentrum). Om aan deze hoeveelheid vocht te komen, adviseert het Voedingscentrum bij voorkeur dranken te drinken die geen energie leveren. Koffie zonder suiker en melk behoort tot de categorie “bij voorkeur” te consumeren dranken. Andere producten in deze categorie zijn: thee (zonder suiker en melk)(mineraal)water en light frisdranken.

Uitgebreid wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het drinken van een gematigde hoeveelheid koffie (tot 450 mg cafeïne oftewel 5 kopjes koffie) geen nadelig effect heeft op de vochtbalans. (Armstrong, 2002 en 2005). Kopjes koffie tellen net als water mee om de vochtbalans op peil te houden. Het is een fabel dat de cafeïne in koffie vochtafdrijvend werkt. Cafeïne zorgt voor een snellere maar niet voor meer uitscheiding (Voedingscentrum, zie 'feit' onderaan de pagina). Wel is het zo dat personen die voorafgaand aan onderzoek gedurende enkele dagen geen cafeïne gebruikt hadden, het urinevolume één tot enkele uren na cafeïne-inname licht verhoogd was. Een beperking van dit type onderzoek is dat de omstandigheden niet te vergelijken zijn met de dagelijkse praktijk. Zowel de eenmalige, soms hoge cafeïnedosering in plaats van een over de dag gespreide consumptie, als ook de cafeïne-onthouding voorafgaand aan een onderzoek blijken noodzakelijk om een effect aan te tonen (Nussberger 1990, Neuhäuser-Berthold, 1997).

Voor meer informatie zie 'Nieren'.

Referenties:

1. Armstrong LE. Caffeine, Body Fluid-Electrolyte Balance, and Exercise Performance. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism (2002); 12:189-206.
2. Armstrong LE. Fluid, electrolyte and rednal indices of hydration during 11 days of controlled caffeine consumption. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism (IJSNEM) (2005); 15(3).
3. Neuhäuser-Berthold M. et al. Annals of Nutrition & Metabolism (1997); 41: 29-36.
4. Nussberger J. et al. Journal Cardiovascular Pharmacology (1990); 15: 685-91.

 

NIEUWS

Koffieconsumptie verkleint de kans op jicht

2 september 2010 – Langdurige koffieconsumptie is geassocieerd met een kleinere kans op jicht bij vrouwen. Dat is de conclusie van een recente studie onder ruim 89.000 Amerikaanse vrouwen die 26 jaar lang zijn gevolgd.

Lees meer...
 
Campagne 'Word geen slaaprijder' van start
9 juli 2010 - Net als voorgaande jaren, is ook deze zomer de campagne ‘Word geen slaaprijder’ weer van start gegaan. De campagne is een initiatief van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en heeft als doel om verkeersongevallen als gevolg van vermoeidheid te voorkomen. Via onder andere ‘mottoborden’ langs de weg en de website www.wordgeenslaaprijder.nl worden aan automobilisten en beroepschauffeurs belangrijke tips gegeven om uitgerust de weg op te gaan. Ook koffie wordt genoemd als middel om vermoeidheid tegen te gaan.
Lees meer...
 
IBKG_footer.jpg