Koffie en fysieke prestaties

Er is veel onderzoek gedaan naar het effect van koffie op de fysieke prestaties. De mogelijke effecten worden met name in verband gebracht met cafeïne, één van de meest bekende actieve componenten in koffie. Hieronder volgt een samenvatting van de onderzoeksconclusies. 

Koffie en sportprestaties

De effecten van koffieconsumptie op de sportprestaties worden vooral in verband gebracht met cafeïne. Cafeïne heeft een prestatiebevorderend effect en verbetert het vermogen om te werken of bewegen, waarschijnlijk via een route die leidt naar een verhoogde adrenalineproductie en verhoogde bloedstroom naar de spieren en het hart.

  • De EFSA heeft een oorzaak- en gevolgrelatie bevestigd tussen cafeïneconsumptie en verhoogde duurprestaties.
  • De effecten zijn vooral zichtbaar bij duursporten (aërobe sporten) zoals hardlopen, fietsen of roeien. Proefpersonen die vóór en/of tijdens de inspanning een matige hoeveelheid cafeïne consumeerden, bleken over vaste afstanden snellere tijden neer te zetten (Ganio, 2009).
  • De effecten van cafeïne zijn ook onderzocht bij intensieve beweging (anaërobe sporten), met wisselende resultaten. Bij sommige groepen was sprake van een licht positief effect, zoals bij getrainde sporters die aan kracht- en teamsporten doen (Astorino, 2009).

Klik hier voor meer informatie over fysieke prestaties.

Koffie en de vochtbalans

Volgens de laatste onderzoeken leidt koffiedrinken niet tot uitdroging. Studies naar het effect van koffie en cafeïne op de vochtbalans zijn zowel uitgevoerd tijdens inspanning onder sporters als in rust onder de algemene bevolking.

  • Uit onderzoek is gebleken dat cafeïneconsumptie tot aan vijf gewone kopjes koffie geen uitdroging veroorzaakt (Popkin, 2006).
  • Cafeïne kan op de korte termijn een licht diuretisch effect hebben, maar dit is te gering om de voordelen van de vochtinname vanuit koffiedrinken op te heffen (Popkin, 2006).
  • Onderzoek toont aan dat een matige cafeïneconsumptie geen invloed heeft op het totale lichaamswater en de vochtdistributie (Silva, 2013) en dat het drinken van verschillende cafeïnehoudende dranken kan bijdragen aan de vochtbehoefte van het lichaam (Kolasa, 2009). Koffie zonder melk en suiker bestaat voor meer dan 95% uit water.
  • Matige cafeïneconsumptie kan, tijdens inspanning, duurprestaties bevorderen en draagt niet bij aan uitdroging van het lichaam (Ganio, 2007, Goldstein, 2010).
  • Uit de beschikbare onderzoeken blijkt dat het advies om af te zien van koffiedrinken om de vochtbalans op peil te houden ongegrond is.

Klik hier voor meer informatie over koffie en de vochtbalans.

 


Deze informatie is bedoeld voor gezondheidsprofessionals. © 2015, Kenniscentrum Koffie en Gezondheid