Waar zit cafeïne in?

Cafeïne is een alkaloïde die van nature voorkomt in zo'n zestig plantensoorten, waarvan cacaobonen, kolanoten, theebladeren en koffiebonen de bekendste zijn. Andere natuurlijke bronnen van cafeïne zijn yerba maté en guaranabessen. Cafeïne wordt ook wel toegevoegd aan sommige populaire koolzuurhoudende dranken, verschillende farmacologische preparaten en vrij verkrijgbare geneesmiddelen, zoals pijnstillers, dieetpillen en middelen tegen griep en verkoudheid.

Gebruikelijke hoeveelheden in voedingsmiddelen en dranken

De hoeveelheid cafeïne die via dranken wordt geconsumeerd varieert sterk en is bijvoorbeeld afhankelijk van hoe sterk de thee of koffie wordt gezet, hoeveel er wordt gedronken en hoe groot de kopjes zijn. Van Coffea canephora (robusta) is bekend dat het meer cafeïne bevat dan Coffea arabica (arabica). Als basisrichtlijn geldt echter dat een kopje filterkoffie circa 85 mg bevat en een kopje oploskoffie van gemiddelde grootte ongeveer 65 mg. Een kopje espresso van 30 ml bevat ongeveer 50-60 mg cafeïne en een blikje cola of kopje thee ongeveer 25-45 mg. Thee bevat per gram drooggewicht meer cafeïne dan koffie, maar voor het zetten van een kop thee is veel minder nodig (circa 1.5-2 gram). Cafeïnevrije koffie bevat doorgaans minder dan 3 mg per kopje. Cacao en chocolade bevatten veel lagere hoeveelheden cafeïne.

Cafeïnegehalte in diverse producten:

Product Portiegrootte Gemiddeld cafeïnehalte met onder- en bovengrens (mg)
Filterkoffie 125 ml 80 (60 - 135)
Espresso 30 ml 60 (35 - 100)
Oploskoffie 125 ml 65 (35 - 105)
Cafeïnevrije koffie 125 ml 3 (1- 5)
Thee 150 ml 20 - 45
IJsthee 330 ml 20 (10 - 50)
Warme chocolademelk 150 ml 4 (2 - 7)
Frisdrank 330 ml 30 - 48
Suikervrije frisdrank 330 ml 26 - 57
Energiedrank 330 ml 80 (70 - 120)
Melkchocola 30 g 6 (1 - 15)
Pure chocola 30 g 60 (20 - 120)

Deze informatie is bedoeld voor gezondheidsprofessionals. © 2015, Kenniscentrum Koffie en Gezondheid