In een notendop

  • Effecten van koffieconsumptie op sportprestaties worden eerder gerelateerd aan de cafeïne in koffie dan aan de drank zelf. Er zijn sterke bewijzen voor het mogelijke ergogene - ofwel prestatiebevorderende - effect van cafeïne.
  • Het effect van cafeïne op de sportprestaties is met name zichtbaar bij duursporten (aërobe sporten) die langer dan vijf minuten duren, zoals hardlopen, fietsen en roeien. Uit recent onderzoek is gebleken dat cafeïne bij duursporten de prestaties kan verhogen en mogelijk spierpijn kan verminderen.
  • De Europese voedselveiligheidsautoriteit (EFSA) heeft bekend gemaakt dat er een oorzaak- en gevolgrelatie is vastgesteld tussen cafeïneconsumptie en verhoogde duurprestaties (1 uur voorafgaand aan de inspanning 3 mg cafeïne per kg lichaamsgewicht), de duurcapaciteit (1 uur voorafgaand aan de beweging 3 mg cafeïne per kg lichaamsgewicht) en een verminderde waargenomen inspanning tijdens de activiteit (1 uur voorafgaand aan de beweging 4 mg per kg lichaamsgewicht) (EFSA, 2011b).
  • Over het effect van cafeïne op kortdurende intensieve beweging bestaat nog geen duidelijkheid.
  • Volgens de EFSA zijn er momenteel onvoldoende wetenschappelijke publicaties om een oorzaak- en gevolgrelatie te ondersteunen.
  • Het effect van cafeïne wordt waarschijnlijk teweeggebracht door antagonistische werking op de adenosinereceptoren in de hersenen, wat leidt tot verhoogde aanmaak van adrenaline, stimulatie van beschikbare energie en van de bloedstroom naar de spieren en het hart.
  • Cafeïne moduleert mogelijk de centrale vermoeidheid en beïnvloedt de mate van waargenomen inspanning, pijn en kracht, wat kan bijdragen aan prestatieverhoging.
  • Vanwege de ergogene effecten van cafeïne wordt het ook steeds meer onderzocht door officiële sportinstanties.De International Society of Sports Nutrition heeft in 2010 een statement uitgebracht over cafeïnesupplementen en sportprestaties (Goldstein, 2010b).

 


Deze informatie is bedoeld voor gezondheidsprofessionals. © 2015, Kenniscentrum Koffie en Gezondheid