In een notendop

  • Het onderzoek naar het effect van koffie, en met name cafeïne, op de vochtbalans richt zich op twee afzonderlijke terreinen: cafeïneconsumptie tijdens inspanning onder sporters en cafeïneconsumptie onder de algemene bevolking.
  • Zwarte koffie bestaat voor meer dan 95% uit water. Onderzoek laat zien dat een gematigde consumptie van koffie bijdraagt aan de inname van vocht en niet leidt tot uitdroging of significant vochtverlies (Neuhauser-Berthold, 1997, Grandjean, 2000, Maughan, 2003, Armstrong, 2005, Silva, 2013, Killer, 2014). Een gematigde koffieconsumptie is, gebaseerd op het advies over de veiligheid van cafeïne van de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA), zo'n 3 tot 5 koppen koffie per dag (EFSA, 2015).
  • Vocht is belangrijk voor het lichaam. De EFSA heeft vastgesteld dat er sprake is van een oorzaak-gevolgrelatie tussen de inname van vocht en het behoud van normale fysieke en cognitieve functies (EFSA, 2011). Hoewel er indicaties zijn dat cafeïne op de korte termijn een licht diuretisch effect heeft, is dit effect niet sterk genoeg om de voordelen van de vochtinname vanuit koffiedrinken ongedaan te maken (Maughan, 2003). Een gematigde consumptie van cafeïne houdende koffie kan dus bijdragen aan het behoud van een goede vochtbalans (Neuhauser-Berthold, 1997, Grandjean, 2000, Maughan, 2003, Armstrong, 2005, Silva, 2013, Killer, 2014).
  • Onderzoek laat ook zien dat een gematigde inname van cafeïne niet leidt tot uitdroging tijdens het sporten (Armstrong, 2002, Ganio, 2009, Goldstein, 2010a, Armstrong, 2007, EFSA, 2015) en dat het gunstig kan zijn voor de duurprestaties. De EFSA heeft in haar advies over de veiligheid van cafeïne geconcludeerd dat de inname van cafeïne geen klinisch significant effect heeft op de lichaamstemperatuur of de vochtbalans tijdens het sporten, ook niet in een warme omgeving anders dan van de inspanning onder die omstandigheden verwacht mag worden (EFSA, 2015). 

 


Deze informatie is bedoeld voor gezondheidsprofessionals. © 2015, Kenniscentrum Koffie en Gezondheid