Voedingswaarde

Om te kunnen bepalen hoeveel van bepaalde componenten in koffie zit is wordt hieronder uitgegaan van 100 ml gemiddeld sterke, zwarte, cafeïnehoudende koffie. Het voedingsprofiel verandert echter zodra er melk, koffieroom, suiker of andere zoetstoffen aan de koffie worden toegevoegd.

Zwarte koffie bevat geen grote hoeveelheden van de macronutriënten vet, koolhydraten en eiwitten en bevat daarom slechts 1 à 2 kilocalorieën per 100 ml (FSA, 2002). Het uiteindelijke voedingsprofiel van een kop koffie wordt echter door een aantal factoren beïnvloed:

  • De toevoeging van melk, koffieroom, suiker of andere zoetstoffen naar smaak zijn van invloed op de uiteindelijke voedingswaarde en verhogen de calorische waarde.
  • De variatie in de afmeting van de kopjes in de verschillende Europese landen heeft mogelijk invloed op de voedingswaarde.

Zwarte koffie bevat een aantal micronutriënten, vooral kalium, magnesium en niacine. Het natriumgehalte is zeer laag. Hieronder volgt het voedingsprofiel van 100 ml gemiddeld sterke zwarte koffie (FSA, 2002).

Micronutriënt Samenstelling per 100 ml
Natrium Spoor
Kalium 92 mg
Magnesium 8 mg
Mangaan 0,05 mg
Riboflavine 0,01 mg
Niacine 0,7 mg

Het soort water dat bij het zetten wordt gebruikt (d.w.z. hard of zacht water) kan van invloed zijn op het micronutriëntengehalte van een kop zwarte koffie, vooral wat betreft het calcium- en magnesiumgehalte. Er kunnen kleine variaties in de samenstelling ontstaan door de herkomst, groeiomstandigheden, de samenstelling van de koffieblend en de verwerking van de koffie.

Zwarte koffie bestaat voor ruim 95 procent uit water en leidt volgens de nieuwste onderzoeken niet tot uitdroging bij een gemiddelde consumptie. Een kop koffie draagt dan ook bij aan de dagelijkse vochtbehoefte.

Bijdrage aan de dagelijkse vochtbehoefte

  • Uit onderzoek is gebleken dat cafeïneconsumptie gelijk aan de hoeveelheid in maximaal vijf kopjes cafeïnehoudende koffie niet leidt tot uitdroging (Popkin, 2006).
  • Cafeïne heeft op de korte termijn een licht diuretisch effect maar dit is niet sterk genoeg om de voordelen van de vochtinname vanuit koffiedrinken op te heffen (Popkin, 2006).
  • Onderzoek toont aan dat een gemiddelde cafeïneconsumptie geen invloed heeft op het totale lichaamswater en de vochtverdeling (Silva, 2013) en dat het drinken van verschillende cafeïnehoudende dranken zoals koffie, kan bijdragen aan de vochtbehoefte van het lichaam (Kolasa, 2009).
  • Uit de beschikbare onderzoeken blijkt dat het advies om af te zien van koffiedrinken om de vochtbalans op peil te houden, ongegrond is.

Deze informatie is bedoeld voor gezondheidsprofessionals. © 2015, Kenniscentrum Koffie en Gezondheid